Asiakastarina: Ebike Center laajensi toimintaansa asiakkaiden pyynnöstä Turkuun ja löysi hyvän myymälätilan
28.07.2025
Sähköpyöriin erikoistunut yritys Ebike Center löysi yritykselleen toimivan myymälän Turun
Länsikeskuksesta. Logistilan Stina Lindroos toimi yrityksen apuna myymälätilan
löytämisessä.
Ebike Center Oy on suomalainen sähköpyöriin erikoistunut yhtiö ja Pohjoismaiden ensimmäinen virallinen Accell Groupin Brand Store. Accell Group on sähköpyörien markkinajohtaja Euroopassa ja tunnettu brändeistään, kuten Tunturi, Haibike, Ghost, Lapierre ja Winora.
Ebike Center tarjoaa sähkö- ja polkupyörien sekä niihin liittyvien tarvikkeiden myynnin lisäksi myös pyörien huoltopalveluja. Yrityksen perustajat, veljekset Mika ja Timo Uotila, avasivat ensimmäisen myymälän Vantaan Tammistoon vuonna 2023. Sittemmin he ovat laajentaneet kivijalkaliikeverkostoaan Ouluun, Tampereelle, Espooseen ja nyt myös Turkuun.
Yrityksessä työskentelee liki 50 työntekijää, ja verkkokauppa palvelee asiakkaita ympäri Suomen. Jo ensimmäisenä toimintavuonna Uotila sai asiakkailta toistuvasti pyyntöjä liikkeen avaamisesta Turkuun. Näiden pyyntöjen myötä ajatus myymälän perustamisesta Turkuun alkoi kypsyä.
"Ei ollut ihan päivittäin, mutta viikoittain vähintään, että joku kyseli Turkuun myymälää, niin oli vain avattava sinne. Meillä on sinne tavallaan valmis asiakaskunta, niin se oli helppo perustaa sinne", Mika Uotila kuvaa.
Tärkeimpänä kriteerinä tilalle oli sijainti. Tavoitteena oli, että myymälä markkinoi itse itseään ohikulkijoille ja tulee tutuksi paikallisille. Toiveina oli sijainti Länsikeskuksesta tai Myllyn läheisyydestä."Myllykin on vähän haastava kun siinä jää pimentoon äkkiä. Länsikeskus oli meidän ykkösvaihtoehto", kommentoi Uotila. "Toinen mitä haluttiin liiketilasta oli, että sinne olisi mahdollisimman helppo tuoda ja lähettää laatikoita. Hyvät logistiset tilat", tarkentaa Uotila.
Vuodenvaihteessa 2024-2025 yritys lähti kartoittamaan tila vaihtoehtoja ja Logistilan Turun aluepäällikkö Stina Lindroos hyppäsi nopeasti mukaan puikkoihin."Lähdin netistä kartoittamaan tiloja, ja olin yhteyksissä kaikkien potentiaalisten tilojen osalta. Stina oli aika nopeasti siinä mukana", Uotila muistelee. "Stinalla oli siinä kaksi kohdetta, mitä katsottiin ja tämä mihin päädyttiin oli toinen niistä." Yritys on tyytyväinen Lindroosin työpanokseen ja siihen, miten kaikki järjestyi.
Stina Lindroos kuvaa prosessia: "Asiakkaan otettua yhteyttä koitin toimia nopeasti heidän kaupalliset tavoitteensa huomioiden. Kuultuani mitä toimintoja tilan tulee sisältää, oli myös toiminnallisuus tärkeimpiä kriteerejä tässä tapauksessa. Välityksessämme olleet Viilarinkadun tilat tuntien arvelin, että tästä voisi tulla todella hyvä ratkaisu." Yhteistyö sujui Lindroosin mukaan poikkeuksellisen hyvin: "Oli todella antoisaa toimia vuokranantajan, Halosen, ja tilan hakijan välillä palvellen, sillä he näkivät synergiaetuja jo melko aikaisessa vaiheessa neuvotteluita. Välittäjän kannalta tässä tilahakuprojektissa toteutui myös tärkeä neuvotteluyhteydenpidon joustavuus ja nopeus; kun kumpikin osapuoli tietää mitä tahto, on valmis joustamaan ja tukemaan toisen osapuolen päämääriä, on lopputulos lähes poikkeuksetta hyvä. Tästä haluankin kiittää tasapuolisesti kumpaakin osapuolta!" Ebiken Mika Uotila ja Halosen kenttäpäällikkö Jonne Helenius saavatkin positiivista suitsutusta välittäjältä: "Loistotyyppejä kummatkin herrat".
Uotila kuvaa Lindroosin kanssa yhteistyötä helpoksi: aktiivisuutta yhteydenpidossa oli juuri optimaalisesti ja kaikki asiat oli otettu hyvin huomioon yrittäjän kiirettä ymmärtäen. "Aito välittäminen on avainasia näissä ja Stinasta sen näki. Sen takia saatiin aika helposti naapuri myymälä Halosen kanssa neuvoteltua hyvä diili. Huomasi heti, että ollaan kaikki samalla puolella. Stinalla oli siinä taitoa. Ei tarvinnut lähteä aggressiiviseen peliin, vaan kaupankäynti oli tosi miellyttävää, hauskaa ja mukavaa."
Huhtikuun alussa (2025) myymälä saatiin avattua ja tila on vastannut yrityksen odotuksiin ja tarpeisiin. "Just sellaiset tilat mitä katsottiin, eikä mitään yllätyksiä ole tullut", Uotila toteaa. Asiakkaat ovat löytäneet uuteen myymälään hyvin ja toiminta on lähtenyt käyntiin erinomaisesti. Yrityksen tavoitteena oli päästä lähelle turkulaisia asiakkaita ja tarjota paikallista huoltopalvelua pyörille sekä tarvikkeille. Lisäksi he halusivat mahdollistaa pyörien koeajamisen ennen ostopäätöstä - ja tämä tavoite toteutui. "Se mitä lähdettiin hakemaan saatiin ratkaistua, eli että päästiin lähemmäs turkulaisia asiakkaita. Se oli se tärkein asia meillä", Uotila kertoo.
"Ebiken myymälästä tuli upea", kertoo välittäjä Stina. "Se onkin paras palkinto työstä, kun saa nähdä, miten asiakasyrityksen toiminta lähtee käyntiin ja uteliaita asiakkaita virtaa ovista sisään. Mikan kanssa on soiteltu myymälän avaamisen jälkeen, ja on hienoa kuulla, että kauppa on lähtenyt kivasti käyntiin ja asiakas on tyytyväinen tiloihinsa."
Myös Ebiken Turun toimipisteen työntekijät ovat ottaneet uudet tilat hyvin vastaan, ja Mika Uotilan mukaan tunnelma myymälässä on hyvä ja henkilökunta nauttii työskentelystä siellä. Tilat tarjoavat työntekijöille hyvät puitteet asiakaspalveluun ja tuotteiden esittelyyn. Uotila kuvaa yhteistyötä Logistilan kanssa helpoksi ja luottamukselliseksi. Erityisesti välittäjän ammattitaito ja asiakaslähtöinen työote jäivät mieleen positiivisina kokemuksina. Koko prosessi eteni sujuvasti ja aikataulujen mukaisesti: "Suosittelisin ehdottomasti. Kokemus oli todella miellyttävä."
Turun myymälän menestyksekäs avaus vahvistaa Ebiken päätöstä laajentua uusille markkina-alueille ja osoittaa, että oikeiden tilojen löytäminen ammattitaitoisen välittäjän avulla kannattaa.