Brändäyksellä uutta eloa kiinteistöön
07.04.2021
Kiinteistöcastin toisessa jaksossa käsiteltiin kiinteistön brändin rakentamista. Brändi toimii usein muun muassa erottautumistekijänä. Vieraanamme oli Viestintätoimisto Drumin johtava viestintäkonsultti Vilja Vehkaoja.
Rakennukset toimivat yhä enenemissä määrin yritysten käyntikortteina ja luovat ihmisille erilaisia mielikuvia. Tämä näkyy sekä ulospäin että sisäänpäin esimerkiksi vaikutuksina rekrytointiin ja vuokralaisten hankintaan.
– Rakennukset edustavat meidän elämäntapaamme. Mitä minusta esimerkiksi kertoo, että shoppailen Flamingon sijaan mieluummin Kämp Galleriassa tai, että olenko töissä historiallisessa rakennuksessa vai täysin uudessa toimistossa, miettii Viestintätoimisto Drumin johtava viestintäkonsultti Vilja Vehkaoja.
Kiinteistön omistajat pystyvät vaikuttamaan kiinteistöstä huokuviin mielikuviin muun muassa brändäämisen avulla. Tällöin kiinteistölle luodaan ikään kuin oma persoona.
– On paljon asioita, joita voidaan sitoa kiinteistöön, mutta brändäämisessä valitaan selkeästi se yksi asia, jonka ympärille brändi liitetään. Se voi olla esimerkiksi ilmiö, tarina tai piirre, Vehkaoja jatkaa.
Erotu massasta
Kiinteistön brändi toimii usein hyvänä erottautumistekijänä, kun kilpailu alueella on kovaa.
– Brändillä erotetaan yksittäisiä toimitiloja isolla toimialueella. Ei voida perustella, että on hyvät liikenneyhteydet, paljon vapaata tilaa ja aurinko paistaa tosi kivasti metsän takaa, koska nämä samat kriteerit saattavat päteä kaikkiin kiinteistöihin sillä alueella. Silloin brändääminen on yksi keino nostaa yhtä kiinteistöä esille, Vehkaoja sanoo.
Kiinteistöä voi lähteä markkinoimaan esimerkiksi halutun kohderyhmän mukaan. Tällöin täytyy miettiä, millaisia ominaisuuksia se kohderyhmä arvostaa, ja niitä liitetään kiinteistön markkinointiin.
– Kaiken markkinoinnin täytyy kuitenkin kulkea käsi kädessä todellisuuden kanssa. Muuten luotettavuus kärsii, Vehkaoja toteaa.
Pitkäaikainen sijoitus
Kiinteistön brändääminen vaatii omistajilta rohkeutta ja luottamusta. Tulokset eivät välttämättä näy kuukaudessa tai jopa vuodessa.
– Brändimarkkinointi on pitkäaikainen sijoitus. Sillä voidaan saavuttaa asioita, jotka eivät välttämättä ole mitattavissa rahalla, kuten mielikuvia ja profiilia, mutta vaikuttavat lopulta taloudellisiin mittareihin, Vehkaoja kertoo.
Brändättyjä kiinteistöjä tullaan näkemään tulevaisuudessa yhä enemmän. Vahvasti brändätyllä alueella yleensä halutaan brändätä myös oma kiinteistö.
– Mitä enemmän brändättyjä kiinteistöjä on, sitä enemmän on kilpailua. Etenkin näin etätyöaikana on entistä tärkeämpää erottua massasta, Vehkaoja päättää.
Kuuntele Kiinteistöcast -jakso kokonaisuudessaan täältä!