Ajankohtaista / Brändäyksellä uutta eloa kiinteistöön

Brändäyksellä uutta eloa kiinteistöön

07.04.2021

Kiinteistöcastin toisessa jaksossa käsiteltiin kiinteistön brändin rakentamista. Brändi toimii usein muun muassa erottautumistekijänä. Vieraanamme oli Viestintätoimisto Drumin johtava viestintäkonsultti Vilja Vehkaoja.

Rakennukset toimivat yhä enenemissä määrin yritysten käyntikortteina ja luovat ihmisille erilaisia mielikuvia. Tämä näkyy sekä ulospäin että sisäänpäin esimerkiksi vaikutuksina rekrytointiin ja vuokralaisten hankintaan.

– Rakennukset edustavat meidän elämäntapaamme. Mitä minusta esimerkiksi kertoo, että shoppailen Flamingon sijaan mieluummin Kämp Galleriassa tai, että olenko töissä historiallisessa rakennuksessa vai täysin uudessa toimistossa, miettii Viestintätoimisto Drumin johtava viestintäkonsultti Vilja Vehkaoja.

Kiinteistön omistajat pystyvät vaikuttamaan kiinteistöstä huokuviin mielikuviin muun muassa brändäämisen avulla. Tällöin kiinteistölle luodaan ikään kuin oma persoona.

– On paljon asioita, joita voidaan sitoa kiinteistöön, mutta brändäämisessä valitaan selkeästi se yksi asia, jonka ympärille brändi liitetään. Se voi olla esimerkiksi ilmiö, tarina tai piirre, Vehkaoja jatkaa.

Erotu massasta

Kiinteistön brändi toimii usein hyvänä erottautumistekijänä, kun kilpailu alueella on kovaa.

– Brändillä erotetaan yksittäisiä toimitiloja isolla toimialueella. Ei voida perustella, että on hyvät liikenneyhteydet, paljon vapaata tilaa ja aurinko paistaa tosi kivasti metsän takaa, koska nämä samat kriteerit saattavat päteä kaikkiin kiinteistöihin sillä alueella. Silloin brändääminen on yksi keino nostaa yhtä kiinteistöä esille, Vehkaoja sanoo.

Kiinteistöä voi lähteä markkinoimaan esimerkiksi halutun kohderyhmän mukaan. Tällöin täytyy miettiä, millaisia ominaisuuksia se kohderyhmä arvostaa, ja niitä liitetään kiinteistön markkinointiin.

– Kaiken markkinoinnin täytyy kuitenkin kulkea käsi kädessä todellisuuden kanssa. Muuten luotettavuus kärsii, Vehkaoja toteaa.

Pitkäaikainen sijoitus

Kiinteistön brändääminen vaatii omistajilta rohkeutta ja luottamusta. Tulokset eivät välttämättä näy kuukaudessa tai jopa vuodessa.

– Brändimarkkinointi on pitkäaikainen sijoitus. Sillä voidaan saavuttaa asioita, jotka eivät välttämättä ole mitattavissa rahalla, kuten mielikuvia ja profiilia, mutta vaikuttavat lopulta taloudellisiin mittareihin, Vehkaoja kertoo.

Brändättyjä kiinteistöjä tullaan näkemään tulevaisuudessa yhä enemmän. Vahvasti brändätyllä alueella yleensä halutaan brändätä myös oma kiinteistö.

– Mitä enemmän brändättyjä kiinteistöjä on, sitä enemmän on kilpailua. Etenkin näin etätyöaikana on entistä tärkeämpää erottua massasta, Vehkaoja päättää.

Vilja Vehkaoja

Kuuntele Kiinteistöcast -jakso kokonaisuudessaan täältä!

Takaisin uutislistaukseen

Käytämme evästeitä (olet hyväksynyt) (olet kieltänyt)

Mikäli klikkaat "hyväksy", annat suostumuksen oheisten kolmansien osapuolten evästeiden ja seurantatekniikoiden käytölle sekä tietojen siirrolle EU:n ulkopuolelle kuten Yhdysvaltoihin.

Lisätietoa evästeiden käytöstä

Google Analytics ja Googlen mainosalusta
Kävijäseuranta ja markkinointiin liittyvä tiedonkeruu
Facebook
Markkinointiin liittyvä tiedonkeruu
LinkedIn
Markkinointiin liittyvä tiedonkeruu
MailerLite
Markkinointiin liittyvä tiedonkeruu
GTM
GTM statistiikka
Hyväksy
Kiellä
Peru