Ajankohtaista / Mikä on työympäristöjen next normal?

Mikä on työympäristöjen next normal?

22.04.2021

Kiinteistöcastin kolmannessa jaksossa käsiteltiin työympäristöjen kehittämistä. Miten työympäristöä kehitetään ja miten poikkeusolot ovat vaikuttaneet kehitykseen? Vieraanamme oli Kohina Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Susanna Kallio.

Työympäristöjä on kehitetty lähivuosina hurjaa vauhtia. Perinteisten koppikonttorien vähentyessä alkoivat avokonttorit ja monitilatoimistot yleistymään.

Vuonna 2007 monitilaympäristöt olivat vasta tuloillaan. Siihen aikaan oli radikaalia, että toimitusjohtaja julisti, että hän ei halua sitä kulmahuonetta tai työpistettä. Microsoftin pääkonttori oli sen ajan kohde, jota kaikki kävivät katsomassa. IT-toimijat ovat olleet etulinjassa työympäristöjen kehittämisessä, kertoo Kohina Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Susanna Kallio.

Poikkeusolojen tuomat muutokset ovat laittaneet yritykset jälleen miettimään kuumeisesti tulevaisuuden toimitilojaan. Onko esimerkiksi etätyö tullut jäädäkseen ja miten työympäristön tulee tukea sekä fyysistä työskentelyä että onlinetyötä?

Tilat räätälöidään tarpeiden mukaan

Hyvän työympäristön määrittelee jokainen yritys itse. Esimerkiksi lakitoimistolle ei välttämättä sovi samanlainen ympäristö kuin myyntiorganisaatiolle. Yrityksen täytyy tunnistaa omat tarpeensa ja räätälöidä tilat niiden mukaan.

Punainen lanka on se, että tarvitaan monenlaisia työntekemisen paikkoja. Avotila ei missään nimessä ole ainoa ratkaisu. Kaivataan erityyppisiä tiloja päivän aikana tapahtuville työtehtäville, Kallio toteaa.

Konkreettinen tarpeiden selvitys ja tilojen suunnittelu lähtee yleensä liikkeelle johdon kanssa käydyn keskustelun kautta.

Katsomme johdon kanssa, mitkä ovat tulevaisuuden näkymät. Meillä on lisäksi useita työkaluja tiedon keräämiseen, kuten työtapakysely koko henkilöstölle. Tilojen suunnittelu edellyttää myös sitä, että käydään paikalla ja tutkitaan esimerkiksi koko fyysinen ympäristö, sanoo Kallio.

Projektin pituus ja aikataulut riippuvat lähtökohdista. Nollista liikkeelle lähtenyt projekti vaatii paljon pohjatyötä ja vie enemmän aikaa.

Onko hybridityöympäristö ratkaisu?

Työntekemisen nopea ja radikaali muuttuminen on aiheuttanut yrityksissä lieveilmiöitä, jotka näkyvät esimerkiksi johtamisen ja ergonomian haasteina.

Ennen poikkeusoloja oli vielä yrityksiä, jotka eivät hyväksyneet etätyötä osaksi työskentelyä. Nyt on osoitettu, että etätöitä voidaan tehdä, mutta niihin mentiin niin rytinällä, ettei sitä keretty valmistella ja jalkauttaa, toteaa Kallio.

Työympäristöjen uusista haasteista kumpuaa kuitenkin paljon asioita, joita voidaan ottaa huomioon uusissa toimitiloissa. Yhtenä työympäristövaihtoehtona pidetään hybridiratkaisua.

–​​​​​​​ Näemme, että työntekeminen tapahtuu monissa paikoissa, joista yrityksen tilat ovat yksi ja toinen on kesämökki tai esimerkiksi co-working-tila. Uskon, että etätyön ja fyysisen toimistolla työskentelyn yhdistelmä on tullut jäädäkseen, Kallio ilmoittaa.

Susanna Kallio

Kuuntele Kiinteistöcast -jakso kokonaisuudessaan täältä!

Takaisin uutislistaukseen

Käytämme evästeitä (olet hyväksynyt) (olet kieltänyt)

Mikäli klikkaat "hyväksy", annat suostumuksen oheisten kolmansien osapuolten evästeiden ja seurantatekniikoiden käytölle sekä tietojen siirrolle EU:n ulkopuolelle kuten Yhdysvaltoihin.

Lisätietoa evästeiden käytöstä

Google Analytics ja Googlen mainosalusta
Kävijäseuranta ja markkinointiin liittyvä tiedonkeruu
Facebook
Markkinointiin liittyvä tiedonkeruu
LinkedIn
Markkinointiin liittyvä tiedonkeruu
MailerLite
Markkinointiin liittyvä tiedonkeruu
GTM
GTM statistiikka
Hyväksy
Kiellä
Peru