Mitä on kiinteistöjohtaminen?
17.08.2020
Kiinteistö on eri toimijoiden tarpeiden ja palveluiden yhteistyön kohde. Kiinteistön omistaja tavoittelee tuottoa, kiinteistön käyttäjä keskittyy liiketoimintansa maksimointiin tiloissa ja kiinteistön ylläpitäjä pitää kiinteistön toimivana. Tämän yhteistyön ympärille nivoutuu kiinteistöjohtamisen monipuolinen palvelukenttä.
Kiinteistöjohtamisen lisäksi puhutaan muun muassa manageerauksesta, toimitilojen strategisesta johtamisesta ja toimitilajohtamisesta. Samoin englanninkielisissä vastineissa puhutaan, riippuen kiinteistöjohtamisen palvelujen painotuksesta, facility, property, asset, portfolio tai corporate real estate managementista.
Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin omistajan lukuun tehtävästä työstä, jossa kiinteistövarallisuudelle haetaan kannattavuutta ja ennakoitavuutta. Riippuen kiinteistönomistajan tarpeesta, räätälöidään kiinteistöjohtamisen palvelu tukemaan omistajaa parhaalla mahdollisella tavalla.
Liiketoiminnan sijasta johdetaan kiinteistöä
Me LogisTilassa näemme kiinteistöjohtamisen kuin yrityksen johtamisena, mutta tietyn liiketoiminnan sijasta johdetaan kiinteistöä. Tuloslaskelman yläpäässä kiinteistö tuottaa tuloja, joko sijoitustoimintana vuokratuloja tai se tarjoaa käyttäjäyritykselle mahdollisuuden toimintansa järjestämiselle. Tuloslaskelman alalaidassa on kiinteistön menot ylläpidosta kunnostamiseen.
Joskus kiinteistön johtaminen vaatii suurempia muutoksia kiinteistökehityksen muodossa, jotta kannattavuus saadaan kohdalleen. Niin tuottojen kuin menojenkin optimointi ja ennakoitavuus tarjoavat mahdollisuuden tuloslaskelman viimeiselle riville – kiinteistön tuottamaan voittoon.
Kiinteistöjohtaminen tarjoaa kiinteistöjen omistajille parempaa tuottoa kiinteistöistään. Kiinteistöjohtamiseen liittyy toki paljon teknistä tekemistä, mutta näemme kokonaisuuden ennen kaikkea kaupallisena palveluna.
Punaisena lankana täyttöasteen optimointi
Koska LogisTilan perusta on toimitilojen vuokraamisessa ja myynnissä, on vuosien saatossa kiinteistöjen omistajat ja käyttäjät tulleet meille tutuksi. Löydämme oikean käyttäjän oikeaan tilaan. Liiketoimintamme nojaa tämän onnistumiseen. Jatkossa tarjoamme yhä vahvemmin yrittäjämäisen henkilöstömme avuksi myös kiinteistöjohtamiseen.
Huolehdimme kiinteistönhoidosta ja ylläpidosta, energiatehokkuudesta, taloushallinnosta, hankinnoista ja sopimuksista, tiedottamisesta sekä tarvittavista viranomaisilmoituksista- ja tarkastuksista. Työn punaisena lankana säilyy tilojen täyttöasteen optimointi (vuokraus, kehittäminen ja myynti).
Ole rohkeasti yhteydessä ja tutustutaan kiinteistöjesi tilanteeseen. Teemme alkukartoituksen, jonka päältä kerromme etenemismahdollisuudet.
Lisätietoja antaa:
toimitusjohtaja Rauno Nurmi, OTM, LKV
rauno.nurmi(at)logistila.fi tai p. 050 5522 683
aluepäällikkö Ulla Lyytinen, YTM, IAT, LKV ulla.lyytinen(at)logistila.fi tai p. 040 7760 538